Sākums > Vispārīgi > Tehniskas piezīmes par rācijām

Tehniskas piezīmes par rācijām

Neapsolu, bet ceru, ka ar šo iesākšu rakstu sēriju “Tehniskas piezīmes” notikušās ekspedīcijas sakarā. Šoreiz par rācijām.

Midland 1001Z

Gatavojoties ekspedīcijai, mums, protams, bija vēlēšanās nodrošināt radiosakarus starp mašīnām. Tas šķietami tika izdarīts un garāžas robežās strādāja nevainojami. Izmantojām (ar neticamu lētumu) slavenās Midland 1001Z CB rācijas, kas tika pasūtītas no Amazon pa aptuveni $25 gabalā. Jāsaka gan, ka ieraugot šādu cenu neviens normāls cilvēks nelolo ilūzijas, ka iekārtu vispār varēs ieslēgt, kur nu ka tā vēl varētu veikt tai paredzētos uzdevumus, bet man bija pieredze ar šādas rācijas lietošanu jau agrāk, kas bija visai pozitīva, līdz mirklim, kad zari konfiscēja antenu.

Papildus stacionārajām CB rācijām tika pasūtīti arī to funkcionālie analogi rokas versijā, konkrēti Midland 75-785, kas izmaksāja līdzīgi, kā stacionārās, barojās no pilnas saujas (9) AA baterijām, kā arī caur vadu no auto borta strāvas. Šīs bija paredzētas tuvajiem sakariem – pilota komandēšanai no ārpuses bezceļa apstākļos vai tamlīdzīgām situācijām.

Diemžēl jāsaka, ka mūsu radiosakari nestrādāja kā nākas, un tā kā neviens jomas profesionālis starp mums nebija, vaina tā arī palika nenoskaidrota. Pēc pirmās nelaimes atklāšanas un novēršanas (atlūzis lodējums pie antenas bāzes) kādu laiku viss bija kārtībā un sakari darbojās nevainojami, īpaši plašajos līdzenumos, izcilu dzirdamību saglabājot pat līdz 4km attālumā. Vēlāk, jau nonākot līdz sūrajiem bezceļiem, kur sakari, tā teikt, ir nepieciešami darbam, atkal viss bija ne tā kā vajag. Šoreiz vainu tā arī neizdevās atrast, tā izpaudās kā peldoši traucējumi un ļoti slikta dzirdamība pat atrodoties pārdesmit metru attālumā no otras mašīnas. Mēģinājām novelt vainu uz rācijas tiešā tuvumā novietoto datora lādētāju, bet to aizvācot īpašas izmaiņas nebija vērojamas.

Secinājumi sekojoši. Kvalitatīvi radiosakari ir būtiska aprīkojuma sadaļa šādos braucienos un nedaudz lielāki ieguldījumi, iespējams, atmaksāsies, kad dēļ sakaru neesamības nebūs jāpazaudē citi grupas dalībnieki, nebūs jāaizbrauc pa nepareizo ceļu, tā visa rezultātā nebūs jāzvana, atrodoties viesabonēšanas zonā un tā tālāk. Citā reizē es noteikti uzticētu rāciju uzstādīšanu profesionālim, kā arī veiktu pienācīgu testēšanu pirms izbraukšanas. Noteikti nemainītu stacionārās rācijas pret rokas rācijām, jo, tas, ka sarunas parasti beidzas ar vārdiem “mums beidzās bača”, ir to būtiskākais mīnuss. Velti lolot ilūzijas, ka vairāku mašīnu karavānā vienmēr visiem būs pie rokas maiņas baterijas. Ja arī ir viens apzinīgais, kurš atceras tās vienmēr uzlādēt – viņš nevar atrasties visās mašīnās reizē, kā arī ne vienmēr tiek laicīgi pamanīts, ka baterijas jau krietnu brīdi ir tukšas.

Rīgas rāciju veikalā “Telesputņik”, kur iegādājāmies vienu no antenām (kas parasti maksā dārgāk, nekā lētā rācija), mūs brīdināja, ka ar šīm rācijām nevarēsim iesaistīties sarunās ar vietējiem un Krievzemes fūristiem (kas ir tipiskākie CB frekvenču lietotāji), jo šīs esot ASV standarta rācijas, esot frekvences nobīde vai kas tamlīdzīgs. Tas gan neizrādijās tiesa, periodos, kad sakari darbojās, papļāpājām arī ar svešiniekiem.

Zinātāji laipni aicināti komentāros sniegt padomus :)

  1. October 25th, 2011 at 23:48 | #1

    Mums bija laikam XNET mīļi sagādātas šādas: http://www.xnet.lv/index.php?zoomid=52183&kas=+Topcom+Twintalker+9100+r%C4%81cija+%282gb.%29

    Vilka pietiekami tālu tad, ja pa vidam nebij kalns vai tml šķēršļi (protams, tai vietā, kur vajadzēja visvairāk, tur bij neliels uzkalniņš). Braucienu izturēja, tika diezgan mētātas, barotas no piepīpētājiem (liels pluss). Cits stāsts, ka piepīpētāji ne vienmēr strādāja.
    Ar fūrēm kontaktus nemēģinajām dibināt. Pēc brauciena kaut kas tur vienai nebij, bet man liekas, ka tā bij risināma problēma.
    Baigi neiesaku, bet man patika. Bet nu, es arī neesmu ļoti prasīga.

  2. daknis
    October 25th, 2011 at 23:59 | #2

    @Agzas
    Ja rokas rācijas iespējams lādēt, neizņemot ārā baterijas, tad tas ir ok.

  3. October 26th, 2011 at 07:39 | #3

    Imenno, kā jau Agzas saka – šitādas rācijas ir ļoti OK sakariem pilots-stūrmanis, dažu km attālumā arī starp auto. CB vajag tikai tālsakariem. Un par to Krievijas frekvencēm – vienkārši tur ir par puskanālu nobīdīta frekvence, tajā pat laikā pietiekami tuvu esot tāpat rācija paspēj izdalīt mazliet plašāku joslu kā vajadzētu, tāpēc arī var dzirdēt. Tāpat kā radio par pusmegahercu pagriežot nost no frekvences, tomēr kaut kas pietiekami tuvu tornim ir dzirdams.

  4. Andris
    October 26th, 2011 at 07:56 | #4

    http://www.buytwowayradios.com/products/midland/midland-gxt-850-vp4.aspx
    Lietoju šīs jau kādus 3 gadus. Var ladēt no auto un var vienkarši pirkstiņus AA iebazt.
    Pa mežiem kādu kilometru velk, pa pļavu pat līdz pieci. Raidīšanas jauda 5W. Esmu apmierināts.

  5. October 26th, 2011 at 11:33 | #5

    Man ir tādas pašas kā Andris minēja, no USA atvedu par 20Ls pāri. Arī esmu apmierināts, sakari vienmēr ir bijuši, esam testējuši pat vairākus kilometrus Rīgas ietvaros, arī pāri mājām un kokiem puslīdz iet, dzirdēt var.

  6. daknis
    October 26th, 2011 at 11:43 | #6

    Tādas man arī ir, diemžēl lādēšanas bāzei ir divi būtiski mīnusi: tā ir viena abām rācijām, līdz ar ko vienā mašīnā nav ar ko lādēt, un, braucot pa bedrēm, rācijas krīt ārā no bāzes. Tas beigu galā noved pie “mums bača tukša”.

  7. October 26th, 2011 at 13:05 | #7

    Midland GXT 850 laikam jau vienīgie trūkumi ir to lādēšanas bāze un rāciju (ne)legalitāte ;)
    Vienīgi pie tās jaudas diezgan droši var gadīties, ka, daudz pļurkstot, aši izrij baterijas.
    Man bija pārsteidzoši labs PMR rāciju komplekts, kuru savulaik Šveicē iepirku par nieka pacmit latiem – Sommerkamp HLD-100 http://www.sommerkamp.ch/sommerkamp/viewproduct.php?id=1. Nevelk kilometriem tālu, bet sit pušu to pašu 2-3x dārgāko Topcom kategorijās: sarunas kvalitāte (t.sk. starp mašīnām), akku darbības ilgums (bez uzlādes izturēja LV-PL-3 dienas CZ-PL).
    Ejot kājām, staipīt līdzi lielu kluci, piemēram, CB nav sevišķi patīkami. Protams, slikti, ja auto ir CB, bet mazās rācijas PMR vai GRMS. Tomēr braucot/ejot kaut kur, jāmeklē kompromisa variants, lai rācijas nekļūst par tikai bagāžu.

  8. November 21st, 2011 at 23:03 | #8

    Starp Pilotu un stūrmani viss labākie sakari ir austiņas ar mikrofoniem uz zilzobu (bluetooth) atbalsta. Jaunākās velk līdz pat 1.4 km, plakanās vietās un 200-500 m mežos, krūmos, pauguros utt. Lielākā priekšrocība protams ir pastāvīgā saikne, tieši tāda paša kā runājot pa telefonu. rokas ir brīvas, pogas nav jāspaida utt. Šādas prieksšrocības gan vairāk spēj novērtēt ATV un moto braucēji, bet arī apvidos, kur daudz jāņemās, jāvinčojas arī autovadītājiem noder. cenas gan nav tik darudzīgas, paratsi komplekta cenas ir no 150 – 250 Ls. Starpmašīnu sakaros protams viss labākie ir stacionārie CB. Kad mēs tāds krāmējām virsū uz auto, jau uzraiz likām iekšā pastiprinātājus. Ja atmiņa neviļ tad rācijai bija 4w bet mēs likām 25 w pastiprinātājus.

  9. jānis
    January 16th, 2012 at 01:16 | #9

    pastiprinātāji aizliegti, dzirdēju, ka Vācijā noķerts un CB caur abiem vākiem caurums izurbts…..

  1. Atgriezenisko saišu šobrīd vēl nav.